ROLLS-ROYCE PHANTOM, czyli czym podróżują możni tego świata

Ósma generacja samochodu rolls-royce phantom miała swoją premierę latem tego roku. Wydarzenie to można uznać za historyczne przynajmniej z dwóch powodów. Po pierwsze model jest produkowany przez markę od 1925 roku, a więc 92 lata! Po drugie jest i był ulubionym pojazdem wielu sławnych osób, przywódców i głów państw, stał się więc świadkiem bardzo ważnych wydarzeń.

„Wykorzystaj to, co dotychczas stworzono najlepszego i spraw, by stało się jeszcze doskonalsze. A jeżeli jeszcze nie istnieje, zaprojektuj to” – tym mottem Sir Henry’ego Royce’a, współzałożyciela marki, firma Rolls-Royce kieruje się do dziś projektując i ręcznie tworząc samochody będące synonimem luksusu w dziedzinie motoryzacji. Model Rolls-Royce Phantom był i jest uznawany za szczytowe osiągnięcie w tym zakresie. Siedem wcześniejszych generacji stworzyło jego legendę, a ósma jest kolejnym jej etapem.

  • Nowy Phantom nie tylko otwiera nowy rozdział w historii
    Rolls-Royce’a, ale również wskazuje kierunek rozwoju dla światowego rynku dóbr luksusowych – powiedział Torsten Müller-Ötvös, szef Rolls-Royce Motor Cars. – Jest wyrazem najwyższego piękna i potęgi, symbolem bogactwa oraz ludzkich osiągnięć. Jest wreszcie ikoną i dziełem sztuki wyrażającym osobiste pragnienia każdego z naszych klientów.

 

Miejsce za kierownicą Phantoma jest zwykle zarezerwowane dla szofera.

 

Galeria w samochodzie

Nowy Phantom, który zadebiutował na początku lata, jest najbardziej zaawansowanym technologicznie Rolls-Royce’m w historii brytyjskiego producenta. Jego bijącym sercem jest niesamowicie mocny silnik V12 z podwójną turbiną (poj. 6,75 litra). A wyjątkowość jego polega również na tym, że jest to najcichszy na świecie napęd pracujący pod maską samochodu. Konstrukcja nowego Phantoma została nazwana „architekturą luksusu”. Dlaczego? Ponieważ wciąż nawiązuje do klasycznych kształtów jego poprzedników, ale jest w całości wykonana z aluminium, co sprawia, że jest lżejsza i sztywniejsza. Dzięki niej pasażerowie mają wrażenie, że nie poruszają się samochodem, tylko… podróżują na latającym dywanie.
Na pewno codziennym wyzwaniem właściciela tego pojazdu będzie odpowiedź na pytanie, czy samemu zasiąść za kierownicą, czy też skorzystać z usług szofera. Niezależnie od finalnego wyboru, już samo przebywanie we wnętrzu samochodu – nazwanego tu „The Suite” – daje wiele przyjemności. Drzwi do tego apartamentu zamykają się niczym szept, a samochód bierze właściciela w swoje objęcia. Dzięki programowi personalizacji Bespoke” paleta kolorów tapicerki czy konstelacji świateł w podsufitce, są niemal nieskończone. Rolls-Royce w ósmej generacji modelu Phantom proponuje jednak coś więcej – galerię sztuki. Jest to w świecie luksusu całkowicie nowa koncepcja. Zmiana podejścia do konstrukcji deski rozdzielczej sprawiła bowiem, że klienci będą mogli wybrać jedno z oferowanych przez markę oryginalnych dzieł sztuki, które zajmie całą szerokość deski rozdzielczej w ich Nowym Phantomie. Stworzyli je artyści zaproszeni do współpracy przez Rolls-Royce, a jej efekty będą cieszyć oczy właścicieli nowych Phantomów.

 

Legendarny model jest także dostępny w salonie Rolls-Royce Motor Cars Warsaw.

 

Fred, Elżbieta i Beatlesi

Phantom wozi najsłynniejszych i najbardziej wpływowych ludzi na świecie już od 92 lat. Był wiernym towarzyszem tancerza i aktora Freda Astaire, towarzyszył członkom zespołu The Beatles
w drodze do pałacu Buckingham, gdzie odebrali odznaczenia z rąk królowej brytyjskiej, wiózł marszałka Bernarda Law Montgomery’ego w towarzystwie Winstona Churchilla i Dwighta Eisenhowera. Stał się też częścią oficjalnej floty Jej Królewskiej Mości Królowej Elżbiety.

A wszystko to miało swój początek w 1925 roku, kiedy to firma Rolls-Royce rozpoczęła produkcję modelu Phantom. Prace nad samochodem były prowadzone w tajemnicy, a sam projekt nosił wprowadzającą w błąd nazwę „Eastern Armoured Car” (Wschodni samochód opancerzony), która sugerowała, że Rolls-Royce projektuje na potrzeby wojska samochody, podobne do tych, jakie wykorzystywano podczas I Wojny Światowej. Fragmenty opancerzonych paneli zostawiano celowo w różnych częściach fabryki, aby zmylić konkurencję gotową zrobić wszystko, by poznać tajemnicę produkcji „najlepszych samochodów świata”.

Phantom I odniósł błyskawiczny sukces. Nowa, sześciocylindrowa jednostka napędowa o pojemności 7,688 litra gwarantowała dynamiczną jazdę. W tym samym czasie, koncern General Motors otworzył tor testowy w Michigan, gdzie jego konstruktorzy szybko przekonali się, że żaden samochód nie zdoła pokonać pełnych dwóch okrążeń liczącego 4 mile toru z maksymalną prędkością, nie niszcząc przy tym korbowodu w miejscu mocowania tłoków do wału korbowego. Phantom I był jedynym autem, które bez problemu wykonało to zadanie, pokonując tor z szybkością 80 mil na godzinę bez żadnej awarii.

Sir Henry Royce, który nieustannie powtarzał swoje motto pokazał światu drugą wersję Phantoma już w 1929 roku. Samochód był wyposażony w nowe podwozie, które gwarantowało doskonałe właściwości jezdne oraz przeprojektowaną jednostkę napędową.

Kolejna, trzecia generacja Phantoma, była ostatnim projektem, nad którym pracował Sir Henry Royce. Napędzany 12-cylindrowym silnikiem Phantom III miał swoją premierę dwa lata później i był produkowany od 1936 roku aż do wybuchu II Wojny Światowej. Ostateczna wersja podwozia była gotowa w 1941 roku, ale z powodu trwających działań wojennych, prace nad karoserią zakończyły się dopiero w 1947 roku. Jego premiera przeszła niemal bez echa, przez co opinia publiczna mogła odnieść wrażenie, że Phantom był kolejną ofiarą światowego konfliktu.

W 1950 na rynku pojawił się Phantom IV. Początkowo, miał być to samochód wyprodukowany w jednym egzemplarzu dla księcia Filipa i księżniczki Elżbiety. Niedługo potem podjęto decyzję o zmontowaniu kolejnych 17. sztuk na zamówienie członków innych rodzin królewskich i głów państw z całego świata. Phantom IV był napędzany ośmiocylindrowym silnikiem i dobrze sprawdzał się podczas jazdy z małą prędkością. Ta właśnie cecha sprawiła, że był doskonałym środkiem transportu podczas uroczystych parad i przejazdów. Jego maskę zdobiła tradycyjnie statuetka Spirit of Ecstasy, która w tej wersji przyklęka na przedzie samochodu.
516 egzemplarzy Phantomów piątej generacji zostało wyprodukowanych w latach 1959-1968. Phantom V cieszył się ogromną popularnością, a jego użytkownikami byli m.in. brytyjska królowa matka, gubernatorzy Hong Kongu, norweski król Olav i John Lennon.

Phantom VI był montowany przez wiele lat (od 1968 do 1990 roku) i podobnie jak jego poprzednicy był ulubionym środkiem transportu wyższych sfer. W 1977 roku przedstawiciele brytyjskiej branży motoryzacyjnej wręczyli królowej Elżbiecie kluczyki do modelu Silver Jubilee Car – wersji z otwieranym dachem, zaprojektowanej z okazji 25. rocznicy wstąpienia monarchini na tron. Wiele lat później ten sam samochód wiózł do ślubu księcia i księżną Cambridge.

W 2003 roku miała miejsce premiera siódmej wersji Phantoma, która potwierdziła, że marka z Goodwood w hrabstwie West Sussex powraca do gry w wielkim stylu. Nowoczesna reinterpretacja ponadczasowej stylistki to znak charakterystyczny każdego Phantoma – także jego najnowszej wersji, która powstaje w zaawansowanej technologicznie fabryce The Home of Rolls-Royce. Produkcja Phantoma VII zakończyła się pod koniec 2016 roku.

tekst: Auto Fus Group
fot: Auto Fus Group

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz